10 december

10 december 2016 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Vandaag staat de laatste activiteit van mijn wishlist op het programma: Hector dolphins kijken. Of kijken; we gaan er mee zwemmen is de bedoeling. Ik twijfel bij het opstaan of ik wel het water in wil. Het is bewolkt en de watertemperatuur ligt rond de 12 graden. Je krijgt wel een wetsuit, maar toch. Ik besluit om ter plekke te  bedenken of ik het water in ga of ze vanaf de boot ga bekijken.

We ruimen alvast wat op en maken de tanks schoon. Dan gaan we naar beneden naar  het dorp om koffie te drinken en een beetje rond te kijken voor we inchecken. Akaroa is een grappig Frans gorienteerd stadje, leuk om even rond te lopen. 13 u melden we ons om in te checken. We krijgen een dik wetsuit en bijbehorende schoenen.  Zoals bij elke excursie moeten we een formulier invullen waarin staat dat we gezond zijn en ons aan de veiligheidsregels zullen houden. Ook moeten we een contactpersoon opgeven die gebeld kan worden als er iets mis gaat. Het is een formaliteit maar telkens als ik  Bastiaan daar noteer hou ik mijn vingers gekruist:-).

Zo'n wetsuit aantrekken valt nog niet mee. Het is eigenlijk de enige keer dat het klopt dat het voelt of de kleren 3 maten te klein zijn;-).

Met nog meer veiligheidsinstructies (denk er aan, je gaat in de open zee zwemmen!) gaan we met een kleine boot op pad met de helft van de groep deelnemers. De andere helft vertrekt met een ander bootje. Zodra de eerste dolfijn gesignaleerd wordt, raakt iedereen opgewonden. We minderen vaart en na een paar minuten mogen we het water in, waarbij ik pas als ik in het water terechtkom bedenk dat ik eigenlijk nog niet besloten had om te gaan zwemmen. Het gevoel dat je pak langzaam volloopt met ijskoud water........heel apart. Maar snel verwarmt je lijf het laagje water in je pak en is het best uit te  houden. Het blijft bij twee dolfijnen die niet al te dicht in de buurt van de groep komen. Iedereen weer aan boord gehesen en we zoeken verder. We varen verder de zee op en zien na een tijdje een paar dolfijnen. De procedure herhaalt zich. Dit keer is het water echter zo koud dat ik regelmatig mijn handen boven water steek om ze wat op te warmen. Wel bijzonder: nu zijn het meer dolfijnen en komen ze ook dichtbij. Op een gegeven moment zwemmen ze een aantal keren tussen ons door. Ik ben ondanks de kou blij dat ik het water in gegaan ben.

dan is de tijd op en moeten we weer terug. Op de boot krijgen we warme Chocolademelk, lekker.

Terug aan wal kunnen we warm douchen. Daar horen we dat de andere helft van de groep minder geluk had: geen dolfijn gezien. Daarna gaan we op een bankje in de zon zitten om verder op te warmen voor we terug gaan naar de camping om echt een begin te maken met de spullen in te pakken.

1. Ingrid:
    10 december 2016
    leuk dat jullie tussen de dolfijnen konden zwemmen!! Wat gaat de tijd snel, alweer bijna tijd voor de terugreis. Zal de verslagen missen!!