13 december

13 december 2016 - Hongkong, Hongkong

vanochtend waren we door het tijdsverschil vroeg wakker. Dat kwam mooi uit want we kregen een andere kamer en we moesten dus de koffers weer netjes inpakken.

Toen we gisteren aankwamen viel het grote contrast met NZ al op: daar waar in NZ vooral ruimte is (zelfs in de steden wonen veruit de meeste mensen in een vrijstaand huis en is er bijna geen hoogbouw), is er in HongKong vooral gebrek aan ruimte. Elke vierkante millimeter is benut, er zijn megahoge woontorens en kantoren. Ook in ons hotel wordt alle ruimte benut. Om zoveel mogelijk kamers te hebben, zijn het meer soort van schoenendozen:-). De koffers moeten op hun kant tegen de muur anders kan je er niet langs. Ruimte voor een kast, tafel of stoel is er niet. In de badkamer is geen ruimte voor een wastafel en spiegel, die zitten weer in een nisje..

Vanochtend wilden we ergens gaan ontbijten maar te lang getwijfeld. Op het moment dat we echt trek hadden, zaten we inmiddels ergens waar geen restaurantjes waren. Behalve een MacDonalds. Niet te geloven dat ik daar nog eens zou eten:-)).

We hebben de metro genomen naar HongKong eiland en daar de (ouderwetse) tram naar The Peak genomen. Bovenaan heb je prachtig zicht over de haven en de skyline van het vasteland. Het was helder zonnig weer dus we hadden mazzel. Als afsluiting hebben we daar boven een rondwandeling van n uur gemaakt en hebben we vervolgens de tram weer genomen naar beneden. We besloten om niet met de metro terug te gaan naar de overkant maar met de veerboot, wel zo leuk. Onderweg wat te eten voor de lunch gekocht en op een bankje opgegeten.

Van de pont af zijn we lopend met een omweg terug naar ons hotel gegaan. Wat een stad! Grote tegenstellingen tussen luxe winkels/malls en kleine armoedige marktkraampjes/winkeltjes. Overal gebouwen en MASSA'S mensen.

Begin van de avond zijn we weer teruggelopen naar de haven om de lichtshow te zien die op de gebouwen aan de overkant geprojecteerd werd. Lekker buiten gezeten: temperatuur was nog prima. Vervolgens even wat gegeten en daarna naar Temple street Market gewandeld. Soort van Waterlooplein zeg maar:-).

Inmiddels was het bijna 22.30 u en begon ik mijn voeten te voelen dus op naar onze hotelkamer. Toch zo'n 20 km gelopen vandaag; niet slecht.

Morgen echt de allerlaatste dag van deze vakantie...

1. Tom:
    13 december 2016
    Nu ben ik toch wel teleurgesteld... Meer dan 60.000 restaurants in HK en dan naar de Mac... Die is wat mij betreft net genoeg als openbaar toilet

Maar geniet van de laatste vakantiedag en tot snel!

Grtom
  2. Ingrid:
    13 december 2016
    Morgen (voor jullie vandaag, denk ik) nog een echte vakantiedag of gaan jullie al aan de terugreis beginnen? Fijne dag in ieder geval!!