29 november

29 november 2016 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Vanochtend vertrokken uit Motueka en richting de Frans Josef gletsjer gegaan. Betekende van mooi naar slecht weer. Onderweg eerst alleen maar regen. Al moet ik zeggen dat de bergen bij slecht weer ook wel iets hebben.

Leuke tussenstops gemaakt. Onze koffiestop was bij Buller gorge. Een hangbrug van 100 mtr die 17 meter boven de rivier hangt. Daar moesten we natuurlijk even over heen. Raar gevoel zo'n smalle, schommelende brug. In het aangrenzende park stond een meterpaal  met daarop het waterniveau na de aardbeving in 2011. Het water was toen zo'n 20 meter gestegen. Bizar!

Onze lunchstop was bij de beroemde Pancake Rocks. Volgens mijn boekje was het daar op zijn mooist met regen en wind omdat het water dan met forse kracht door de "blowholes" gestuwd werd en vervolgens metershoog opspatte. Goede timing dus:-).

Verder onderweg kwamen we talloze "one way" bruggen tegen. Er is maar 1 baan waar al het verkeer in beide richtingen overheen moet. Helemaal spannend zijn de bruggen die die ene baan ook nog delen met een treinspoor:-)).

Enfin, eind van de middag klaarde het weer op en kwamen we droog aan in Franz Josef village. Nu met de neus in de folders kijken hoe we op (of over) de gletsjer gaan morgen.

1. Ingrid:
    29 november 2016
    Wat zijn jullie al weer een flink stuk verder! Hoop dat het morgen (voor jullie: nu)droog weer is!!
  2. Tom:
    30 november 2016
    Leuk he' die bruggen met treintjes erop :)

Gaan jullie nog over de Gletsjer vliegen?

grt tom