5/6 december

6 december 2016 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

5  december: stralend weer. Perfect voor een boottocht:-). We ontbijten (ja hoor, weer) in het zonnetje en verlaten dan de camping om een parkeerplaats te zoeken waar de camper 1 nacht geparkeerd kan worden. Die plek vinden we pal achter de camping. We hoeven dus alleen maar 20 meter op te schuiven tot pal buiten het hek. We pakken onze spullen voor 1 nacht en wachten op de bus naar Milford sound. Miscommunicatie: we worden wel netjes bij de camper opgehaald zoals afgesproken maar deze bus gaat alleen maar naar het kantoor van de reisorganisatie, waar vandaan dan de bus naar Milford Sound zal vertrekken om ons bij de bootterminal af te zetten. En zo zitten we 250 meter in de eerste bus. Dat hadden we net zo goed kunnen lopen:-)).

De Milford Road, de weg naar de boot, is een mooie weg dwars door het Fiordland National Park. Lekker om gereden te worden, alle  gelegenheid om van het uitzicht te genieten. De chauffeur is tevens een gids en hij vertelt onderweg van alles over de flora en fauna in het park, geïllustreerd met de bijbehorende Maori-verhalen. Op die manier vliegt de tijd. Na 3 uur zijn we in de haven en gaan aan boord van de Wanderer, een 2-master die ons onderdak voor de komende nacht zal zijn.

Bij mooi weer varen we uit: een indrukwekkende omgeving van water en hoge bergen. Hier realiseer ik me weer eens hoe onbeduidend wij zijn als mens. Ik voel me (alweer) even heel klein.

Na een uur worden we met een kleinere boot naar de kant gevaren.we gaan een stuk door het regenwoud lopen met een gids, ook dit keer weer iemand die boeiend vertelt en zijn verhaal aanvult met mooie Maori-verhalen. Na anderhalf uur worden we weer teruggevaren en krijgen een smakelijk diner voorgezet. Na het eten doen we een spelletje, gaan nog even aan dek (helaas bewolkt) en gaan vroeg slapen. Morgen vroeg op: het ontbijt wordt om 7 uur geserveerd.

6 december: Ik wil Sander feliciteren maar ben eigenlijk twaalf uur te vroeg:-). We zitten om 7 uur een beetje slaperig aan het ontbijt, maar als we daarna naar buiten gaan, zijn we gelijk klaarwakker. Het is koud aan dek!! Maar weer adembenemend mooi. Dit keer geen helder weer maar regen en mist waardoor het landschap er een beetje surrealistisch uitzicht. Telkens even naar binnen om op te warmen maar dan toch weer terug aan dek om rond te kijken. Het schip is vanuit de sound de open zee op gevaren: overweldigend..

Uiteindelijk keren we weer terug naar de haven en leggen om kwart over negen aan.

Onze cruise is voorbij: wat was dat genieten:-).

De bus brengt ons terug naar de camper, we doen nog wat boodschappen, lunchen bij een cafe met de toepasselijke naam The Sandfly en gaan weer op weg. Einddoel is Oamaru, met tussenstop Dunedin.

Daar staan we nu. We laten het van het weer afhangen of we morgen hier nog wat rondkijken dan wel gelijk doorrijden.

Nu nog de klus om uit te zoeken welke foto's ik bij dit verhaal ga zetten; we hebben er meer dan 50 gemaakt:-))

1. Ingrid:
    6 december 2016
    Sander, nog van harte gefeliciteerd !!
    Leuk om met zo'n boot Milford Sound te bekijken, een soort minicruise. Fijne dag!!
  2. Yvonne:
    7 december 2016
    Wat een belevenis, deze reis! En wat leuk om mee te kunnen lezen. Voor Sander nog de felicitaties! Thuis is alles rustig...
  3. Tom:
    7 december 2016
    Gefeliciteerd Sander

Maar waarom Oamaru en niet het zuiden?