8 december

8 december 2016 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

Vanochtend vroeg opgestaan en richting Mt Cook gereden. Helaas bewolkt maar we nemen de gok. We rijden weer een 'scenic route' : glooiende heuvels, heldere rivieren en meren komen voorbij. 1 daarvan is Lake Pukaki. Dit meer wordt gevoed door een gletsjer. Ijsschaafsel, vermengd met gruis van de bergen, komt vanaf de gletsjer in het meer terecht waardoor dit een bijzondere kleur krijgt: turquoise. Zelfs onder de bewolkte hemel van vandaag heeft het meer deze heldere kleur. Heel apart.

Mt Cook blijft verborgen onder de wolken. We besluiten in het dal een wandeling te maken:  ook hier weer mooie plaatjes. Sander wil ook graag nog naar het uitzichtpunt bij de Abel Tasman gletsjer dus gaan we ook die kant nog op. We moeten hier weer over een van de smalle eenbaansbruggen. Uit de categorie smalle wegen is dit wel een heeeel smal wegggetje. Maar we komen er netjes overheen met de camper.

De wandeling naar het Abel Tasman glacier lake bestaat voornamelijk uit een trap omhoog (ca 20 minuten lang stijgen). De beloning is echter absoluut het uitzicht bovenaan:  we kijken uit op een blauwgroen meer waarin grote stukken afgebrokkelde gletsjer drijven. Een bijzonder gezicht.

Rond drie uur rijden we terug naar Oamaru. We hebben nog een aktie op de agenda staan voor vandaag. Vanavond gaan we kijken hoe een kolonie blauwe pinguïns uit zee komt. Het zijn geen tamme pinguïns maar ze leven wel in een beschermde kolonie.

Netjes op tijd melden we ons, we hebben een plekje op de premium tribune. Het wachten is tot het donker wordt, dan komen de pinguïns pas aan land met het gevangen voedsel voor de mannetjes die braaf op de eieren zitten.

Ons geduld wordt beloond: rond 21.15 komen ze in groepjes van 10-30 uit het water en lopen vlak voor onze neus naar de kolonie. Ze zijn veel kleiner dan ik dacht: slechts 30 cm hoog en ca 1 kg. Een uur later heb ik het hartstikke koud en besluiten we langs de haven terug te lopen naar de camping. Vanaf de kolonie tot op de camping komen overal pinguïns vandaan. Koddig gezicht zoals ze rondwaggelen....Helaas geen foto's. Er werd verzocht niet te fotograferen en de pinguïns zoveel mogelijk met rust te laten. Maar alleen al naar ze kijken was fantastisch.

Terug in de camper even het kacheltje aan om weer op te warmen en dan naar bed: morgen flink wat kilometers voor de boeg. We gaan naar Akaroa:-).

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ingrid:
    8 december 2016
    Ik denk dat jullie een héééééél dik fotoboek moeten maken met al die mooie foto's.